Статии за диабета

Съвети за по-добро време в целевата зона

Цели, дефинирани от експертите, плюс споделен опит от почти 500 000 потребители на Free Style Libre

Най-новите препоръки за това какво да е времето в целевата зона (време в диапазона) за хора с всички видове диабет и личният опит обвързват честотата на сканиране на сензора Free Style Libre с крайния резултат

От Ема Райън

Времето в целевата зона (време в диапазона) е показател, който допълва стойността на гликирания хемоглобин, за да се оцени по-добре контрола на диабета. Този показател описва времето, прекарано „в целевата зона” (3,9-10 ммол/л) и при високи, и при ниски стойности на кръвната глюкоза в продължение на един ден. Експерти наскоро публикуваха още информация за това какво да е времето в целевата зона за хората с диабет. Също така, нови данни от над 500 000 потребители на FreeStyle Libre дават представа за това как хората управляват диабета си с непрекъснат мониторинг на кръвната глюкоза – сензор (CGM), в реалния свят.

Каква е разумната цел за време в диапазона?

На конференцията по Напреднали технологии и лечение на диабета (ATTD) през 2019 г. група лекари и изследователи на диабета обявиха, че са постигнали напредък по отношение на задачите, свързани с целевата зона – къде да се поставят границите на допустимия диапазон на кръвната глюкоза за хората с диабет, които използват CGM. Границите са показани в таблицата по-долу. Тази таблица може да бъде полезна за онези, които се чудят каква е разумната цел за време в диапазон. Също така може да бъде полезна за започване на дискусия между хората с диабет и тези, които им предоставят здравните услуги. Подобно на прицелните стойности на гликирания хемоглобин и тези граници не са универсални. Времето в интервала трябва да се базира на 14 дни, в които са събирани данни от сензора CGM, въпреки че на практика са достатъчни и 10 дни.

  Прицелна
средна
стойност
Прицелна стойност на долната граница Прицелна стойност
на горната граница
Хора с диабет
(тип 1 и 2)
70% или
повече в
диапазона
между
3,9-10 ммол/л
По-малко от 4%
под 3,9 ммол/л
По-малко от 1%
под 3 ммол/л
Да се мини-мизира вре-мето над 10 ммол/л
Хора с
„крехък“
диабет
(тип 1 и 2) *
50% или
повече в
диапазона
между
3,9-10 ммол/л
По-малко от 1%
под 3,9 ммол/л
По-малко от 10%
над
13,9 ммол/л
Бременни
жени с диабет тип 1
70% или
повече в
диапазона
между 3,5-7,8 ммол/л
По-малко от 4%
под 3,5 ммол/л
По-малко от 25% над
7,8 ммол/л
Бременни жени с диабет тип 2 (гестационен диабет) 85% или повече в диапазона между 3,5-7,8 ммол/л По-малко от 4%
под 3,5 ммол/л (приложими само за тези, лекувани с инсулин или сулфони)
По-малко от 10% над 7,8 ммол/л

* Според авторите,„крехкият” диабет е характерен за хора, които „не са способни да задоволяват сами ежедневните си потребности без риск” или които са неизлечимо болни.

Целта от повече от 70% време в целевата зона е избрана, защото тя отговаря на приблизителната стойност на гликиран хемоглобин под 7%, за която е доказано, че значително намалява риска от усложнения на диабета. Въпреки че не всеки може да възприеме гореспоменатите цели като свои собствени, те са добра отправна точка, ако се чудите за времето си в целевата зона.

Целите могат да бъдат трудни за постигане, поради което главният редактор на diaTribe, Адам Браун, се фокусира повече върху „целите на процеса“, отколкото върху резултатите. Например, вместо да се фокусира върху постигането на 70% време в целевата зона, Адам се фокусира върху промяна на навиците и дава съвети, които подобряват времето в целевата зона – например, яденето на по-малко въглехидрати наведнъж, разходка или физически упражнения при висока кръвна глюкоза и др. Експертите подчертават, че дори 5% дневна промяна на времето в целевата зона – приблизително един час на ден – е съществена за подобряване на контрола на диабета.

Как мога да постигна повече време в целевата зона?

Abbott разкри реални CGM данни на Конференцията ATTD, предоставени от почти 500 000 потребители на FreeStyle Libre в 26 държави, направили общо около 4,8 милиарда показания. Този голям набор от данни– най-големият набор от данни за CGM в реалния свят, който някога е бил споделян – илюстрира какво е времето в целевата зона на хората със CGM в реално време. Ето някои от изводите:

Хората, които са сканирали по-често, са имали повече време в целевата зона и по-ниска стойност на гликиран хемоглобин. За разлика от традиционните CGM, FreeStyle Libre не изпраща непрекъснато в реално време данни за кръвната глюкоза на потребителя; по-скоро сензорът трябва да бъде „сканиран“ с четеца, за да се получи стойността на глюкозата в реално време, стрелката на тренда и графиката на тренда. Чрез по-често сканиране, хората гледат по-често данните за кръвната си глюкоза в реално време, което им позволява да правят необходимите корекции, за да се избегнат високи или ниски стойности, независимо дали опитват нещо ново или работят върху някаква промяна в свой дългогодишен навик.

  4 сканирания на ден (Най-малко) 10 сканирания на ден (Средно) 40 сканирания на ден (Най-много)
Време в целевата зона (3,9-10 ммол/л) 48%   (11.7 ч/ден) 56%   (13.5 ч/ден) 70%   (16.9 ч/ден)
Очакван гликиран хемоглобин 8.2% 7.5% 6.7%

От решаващо значение е каква е по състав и количество храната, която поемате, упражненията, които правите, сънят и начинът ви на мислене – във всичко това можете да направите необходимите промени, за да постигнете по-добър резултат въз основа на вашите CGM данни. За навиците на диабетика, които е трудно да се променят, Адам предлага да промените вашата среда и обкръжение –https://diatribe.org/changediabeteshabits1 (очаквайте скоро превод на поредицата статии), ако е необходимо, да започнете с малки стъпчици – https://diatribe.org/changediabeteshabits2 и да предефинирате дългосрочните стимули като краткосрочни ползи –https://diatribe.org/changediabeteshabits3.

Оригиналната статия е на адрес: https://diatribe.org/time-range-tips-expert-defined-goals-plus-insights-almost-500000-freestyle-libre-users?utm_source=diaTribe&utm_campaign=6e6be73e2b-EMAIL_CAMPAIGN_2019_05_08_12_05&utm_medium=email&utm_term=0_22467a8528-6e6be73e2b-152654625&fbclid=IwAR0i3GzyyMO3xenRBvM_oKJbQRWa2bP4cpg3LthHH0OzLjldmvn2TMl1GUY

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *